Monday, June 15, 2009

Apa dimaksudkan dengan PA Trend Semasa?

TREND adalah sesuatu yang SUBJECTIVE. Setiap TF mempunya TREND masing-masing. UPTREND/DOWNTREND di TF yang lebih kecil mungkin hanyalah RETRACEMENT di TF yang lebih BESAR.

Saya menggunakan PA (Price Action) untuk mengenalpasti arah TREND SEMASA. Saya berpendapat PA adalah THE BEST INDICATOR jika di bandingkan dengan lain2 indicators yang lagging.

Untuk memahirkan diri dengan PA anda harus memahami Konsep Analisa PEAKS & TROUGHS (Analisa Puncak & Lembah)atau dalam lain perkataan mungkin boleh di sebut sebagai Analisa Swing High & Swing Low

ANALISA PEAKS & TROUGHS

UPTREND-----> a series of rising peaks and troughs (L, H, HL, HH dan seterusnya, bahasa mudahnya trend menaik)

L - Low, H - High, HL - Higher Low, HH - Higher High


DOWNTREND-----> a series of descending peaks and troughs (H, L, LH, LL dan seterusnya, bahasa mudahnya trend menurun)

H - High, L - Low, LH -Lower High, LL - Lower Low

JOM KITA STUDY & lihat CONTOH PA UPTREND

Chart EU TF 1 HR -----> Analisa Peaks & Troughs












Perhatikan pada setiap bulatan yang saya tandakan. Itu adalah Peaks & Troughs (Puncak & lembah / swing high & swing low)

Untuk UPTREND, PA mesti di mulakan dgn L(low) di ikuti dgn H(high), lepas tu HL(higer low) & HH(higher high), HL, HH and so on

Cuba lihat Peaks -----> 1. H (high) 2. HH (higher high) 3. HH (higher high).....maksudnya peak yang kemudian mesti lebih tinggi dari peak yang sebelumnya untuk terjadinya UPTREND.

Cuba lihat Troughs -----> 1. L (low) 2. HL (higher low) 3. HL (higher low) 4.HL (higher low)......maksudnya trough yang kemudian mesti lebih tinggi dari trough yang sebelumnya untuk terjadinya UPTREND.

Inilah apa yang di maksudkan UPTREND = a series of rising peaks and troughs

Chart EU TF 1 HR ------> PA UPTREND











Dalam UPTREND, price tidak bergerak menaik dalam satu garisan lurus, tetapi bergerak dalam bentuk pattern zigzag.....Rally Up dan Retracement. Chart cukup JELAS menunjukkan Trend adalah UPTREND.

Chart EU TF 1 HR -----> Penggabungan PA & Basic Trading dengan memanafaatkan keunikan FENOMENA ROLE REVERSAL telah menghasilkan satu Trading System yang cukup SIMPLE & PROFITABLE - TEKNIK CSR100.










Untuk DOWNTREND sila gunakan KONSEP yang sama tetapi dalam situasi berbeza (menurun).

No comments:

Post a Comment